Wybieramy środowisko Eclipse, bo myślę, że ma największe wsparcie ze strony twórców Androida, którzy trzymają pieczę nad swoją wtyczką do niego. Rozpoczęcie pracy z Androidem jest bardzo przyjemne i proste, potrzebujemy:
- środowiska programistycznego Eclipse (zaleca się używanie wersji Classic, for Java Developers lub for Java EE Developers) - pobierz.
- zainstalowanego JDK.
- android SDK odpowiedniego dla naszego systemu - pobierz.
- pluginu ADT (Android Development Tools) w Eclipse (instalacja z poziomu Eclipse)
1. Wypakowujemy lub uruchamiamy instalator Android SDK (jeśli pobraliśmy go pod Windowsem).
Uwaga: jeśli korzystamy z 64-bitowego Ubuntu sprawdzamy i ewentualnie instalujemy potrzebny pakiet poleceniem:
sudo apt-get install ia32-libs
2. Instalujemy Eclipse oraz plugin ADT.
- Wybieramy z menu Help > Install New Software.
- Klikamy przycisk Add
- Podajemy w polach odpowiednie wartości: Name: ADT Plugin, Location: https://dl-ssl.google.com/android/eclipse/ .
Następnie wybieramy pozycję Developer Tools. Klikamy Next, akceptujemy licencję i Finish.
Aby zmiany zostały wprowadzone restartujemy Eclipse.
3. Ustawiamy ścieżkę do Android SDK.
Klikamy Window > Preferences i podajemy ścieżkę do folderu z SDK.
4. Dodajemy platformy Androida i inne komponenty.
Poprzez Eclipse otwieramy program do zarządzania SKD i wirualnymi urządzeniami.
- Wybieramy z menu Window > Android SKD and AVD Manager.
- Przechodzimy do zakładki Available packages.
Jak na razie powinna nam wystarczyć jedna platforma androida i kilka innych rzeczy oznaczonych poniżej.
Po zainstalowaniu mamy już skonfigurowane środowisko do pracy. Należy jednak mieć na czym testować pisane przez nas aplikacje.
5. Uruchamianie aplikacji - urządzenie wirtualne i fizyczne.
Tworzymy wirtualne urządzenie.
- Wybieramy z menu Eclipse Window > Android SDK and AVD Manager
- Przechodzimy do zakładki Virtual devices.
- Klikamy w przycisk New, podajemy dowolną nazwę urządzenia oraz w Target wybieramy platformę androida.
- Klikamy Create AVD.
Inne ustawienia, takie jak rozmiary karty SD, nie są nam na razie potrzebne. Możemy pominąć także poniższą część tekstu - na razie wystarczy nam emulator.
Zaprzęgnięcie do pracy naszego fizycznego urządzenia.
- Tworzona aplikacja musi być oznaczona jako "debuggable".
Możemy to zrobić poprzez Eclipse, przeglądając plik AndroidManifest.xml w zakładce Application (znajduje się na dole) i ustawiając Debuggable na true. Możemy też bezpośrednio w kodzie xml dodać parametr android:debuggable="true" w tagu application. - Urządzenie musi zezwalać na instalację aplikacji spoza Android Marketu.
W urządzeniu przechodzimy do Ustawienia > Aplikacje i zaznaczamy Nieznane źródła. - Włączamy USB Debugging.
W urządzeniu przechodzimy do Ustawienia > Aplikacje > Tworzenie i zaznaczamy opcję Debugowanie USB. - Ustawiamy system tak, aby wykrył nasze urządzenie.
- Jeżeli działamy na Mac OS X to wszystko działa bez żadnych dodatkowych czynności.
- Jeżeli korzystamy z Windowsa to musimy zainstalować sterowniki USB dla adb (Android Debug Bridge). Dla urządzeń Android Developer Phone, Nexus One albo Nexus S potrzebujemy Google USB Driver, w przeciwnym wypadku wystarczą zwykłe sterowniki USB. Google USB Driver możemy pobrać poprzez Android SDK and AVD Manager tak jak na zdjęciu.
Instalujemy Google Usb Driver package, gdy pobieranie się zakończy, w folderze\google-usb_driver\ znajdują się sterowniki, które należy zainstalować.
- Pod Ubuntu musimy dodać plik z konfiguracją urządzenia USB które chcemy wykorzystać do testowania naszych aplikacji.
- Logujemy się jako root poleceniem
sudo su
- Tworzymy plik i edytujemy go np. poleceniem
cat > /etc/udev/rules.d/51-android.rules
- Następnie wpisujemy
SUBSYSTEM=="usb", ATTR{idVendor}=="0bb4", MODE="0666", GROUP="plugdev"
i zatwierdzamy przesyłany do pliku tekst klawiszem ENTER. Aby zakończyć edycję pliku wciskamy CTRL + D. Wartość parametru ATTR{idVendor} musi odpowiadać identyfikatorowi sprzedawcy. Tabelka na dole wpisu. U nas jest to id HTC. - Wykonujemy polecenie
chmod a+r /etc/udev/rules.d/51-android.rules
- Logujemy się jako root poleceniem
Po tych wszystkich czynnościach wystarczy podczas uruchamiania programu w Eclipse mieć podpięte nasze urządzenie, a zostanie ono wykorzystane do testowania naszej aplikacji.
Identyfikatory sprzedawców.
Aby wszystko było pod ręką pozwoliłem sobie skopiować poniższą tabelkę ze strony developer.android.com.
Sprzedawca | ID |
---|---|
Acer | 0502 |
ASUS | 0B05 |
Dell | 413C |
Foxconn | 0489 |
Garmin-Asus | 091E |
18D1 | |
HTC | 0BB4 |
Huawei | 12D1 |
K-Touch | 24E3 |
KT Tech | 2116 |
Kyocera | 0482 |
Lenevo | 17EF |
LG | 1004 |
Motorola | 22B8 |
NEC | 0409 |
Nook | 2080 |
Nvidia | 0955 |
OTGV | 2257 |
Pantech | 10A9 |
Pegatron | 1D4D |
Philips | 0471 |
PMC-Sierra | 04DA |
Qualcomm | 05C6 |
SK Telesys | 1F53 |
Samsung | 04E8 |
Sharp | 04DD |
Sony Ericsson | 0FCE |
Toshiba | 0930 |
ZTE | 19D2 |
Następna lekcja >> |
Jeżeli ktoś korzystał z fizycznego urządzenia z Androidem pod Windowsem to byłbym wdzięczny za informacje, czy opis zgadza się z rzeczywistością, bo testowałem tylko pod Ubuntu.
OdpowiedzUsuń